Genesis 8:21-22
בראשית פרק ח
And the Lord smelled the pleasant aroma, and the Lord said to Himself, “I will no longer curse the earth because of man, for the imagination of man’s heart is evil from his youth, and I will no longer smite all living things as I have done.
So long as the earth exists, seedtime and harvest, cold and heat, summer and winter, and day and night shall not cease.”
Tractate Sanhedrin 58b-59a
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נח עמוד ב
ואמר ריש לקיש: נכרי ששבת – חייב מיתה, שנאמר +בראשית ח’+ ויום ולילה לא ישבתו. ואמר מר: אזהרה שלהן זו היא מיתתן. אמר רבינא: אפילו שני בשבת. – וליחשבה גבי שבע מצות! – כי קא חשיב – שב ואל תעשה, קום עשה – לא קא חשיב.
והא דינין קום עשה הוא, וקא חשיב! – קום עשה ושב אל תעשה נינהו. ואמר רבי יוחנן: נכרי שעוסק בתורה חייב מיתה, שנאמר +דברים ל”ג+ תורה צוה לנו משה מורשה – לנו מורשה ולא להם. – וליחשבה גבי שבע מצות! מאן דאמר מורשה – מיגזל קא גזיל לה, מאן דאמר מאורסה – דינו כנערה המאורסה, דבסקילה. מיתיבי, היה רבי מאיר אומר: מניין שאפילו נכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול – שנאמר +ויקרא י”ח+ אשר יעשה אתם האדם וחי בהם, כהנים לויים וישראלים לא נאמר, אלא האדם. הא למדת: שאפילו נכרי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול! – התם בשבע מצות דידהו
Resh Lakish also said: A heathen who keeps a day of rest, deserves death, for it is written, And a day and a night they shall not rest, and a master has said: Their prohibition is their death sentence. Rabina said: Even if he rested on a Monday. Now why is this not included in the seven Noachian laws? — Only negative injunctions are enumerated, not positive ones.
But the precept of observing social laws is a positive one, yet it is reckoned? — It is both positive and negative.
R. Johanan said: A heathen who studies the Torah deserves death, for it is written, Moses commanded us a law for an inheritance; it is our inheritance, not theirs. Then why is this not included in the Noachian laws? — On the reading morasha [an inheritance] he steals it; on the reading me’orasah [betrothed], he is guilty as one who violates a betrothed maiden, who is stoned. An objection is raised: R. Meir used to say. Whence do we know that even a heathen who studies the Torah is as a High Priest? From the verse, [Ye shall therefore keep my statutes, and my judgments:] which, if man do, he shall live in them. Priests, Levites, and Israelites are not mentioned, but men: hence thou mayest learn that even a heathen who studies the Torah is as a High Priest! — That refers to their own seven laws.
Mishnah Torah, Laws of Kings 10:9
רמב”ם הלכות מלכים פרק י
עכו”ם שעסק בתורה חייב מיתה, לא יעסוק אלא בשבע מצות שלהן בלבד, וכן עכו”ם ששבת אפילו ביום מימות החול, אם עשאהו לעצמו כמו שבת חייב מיתה, ואין צריך לומר אם עשה מועד לעצמו, כללו של דבר אין מניחין אותן לחדש דת ולעשות מצות לעצמן מדעתן, אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצות, או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע, ואם עסק בתורה, או שבת, או חדש דבר, מכין אותו ועונשין אותו, ומודיעין אותו שהוא חייב מיתה על זה אבל אינו נהרג
A gentile who engages ( עסק ) in the Torah is obligated to death. He shall not engage in any aspect of Torah except for the seven mitzvot. Similarly, a gentile who rests ( ששבת ) even on a weekday, if they establish that day as a Sabbath for themselves they are obligated to death. It is not necessary if they establish a set time ( מועד ) for themselves because as a general principle we do not allow them to establish for themselves a new religion and to create their own mitzvot. Rather, if they become a righteous convert and commit themselves to all the mitzvot or maintain themselves in their Torah and do not add or subtract from it [these things are permissible]. If, however, they engage in the Torah or in the Sabbath or a new matter, we hit them and punish them and inform them that they are obligated to death for this but we do not actually kill them.
Radbaz (Rabbi David ben Zimri, 1473-1573, Spain) on the Laws of Kings 10:9
רדב”ז הלכות מלכים פרק י
עכו”ם שעוסק בתורה וכו’. שם א”ר יוחנן עכו”ם שעסק בתורה חייב מיתה שנאמר תורה צוה לנו משה מורשה לנו מורשה ולא להם וליחשבה גבי שבע מצות מ”ד מורשה מיגזל קא גזל לה מ”ד מאורסה דינו כנערה המארוסה דבסקילה, ומ”מ כיון שלא מנו אותה בהדיא בכלל שבע מצות אינו נהרג עליה. ומותבינן עלה מדתניא דאפי’ עכו”ם ועוסק בתורה הרי הוא ככ”ג ומתרץ התם בשבע מצות דידהו:
וכן עכו”ם ששבת וכו’. שם אמר ר”ל עכו”ם ששבת חייב מיתה שנאמר יום ולילה לא ישבותו ואמר רבינא ואפילו שני בשבת ואקשינן וליחשבה בכלל שבע מצות כי קא חשיב שב ואל תעשה קום ועשה לא קא חשיב וכתב רש”י דלאו דוקא שני אלא ה”ה לשאר הימים אלא מנוחה בעלמא אסר להו שלא יתבטלו ממלאכה ע”כ. והנ”מ שקבע אותו יום לעצמו מנוחה אבל אם בטל ממלאכה במקרה לא מתחייב כאשר כתב רבינו ואצ”ל אם עשה מועד לעצמו וכו’
“A Gentile who engages in Torah, etc” – Rabbi Yohanan said a gentile who engages in Torah is obligated to death as it says, “Torah was commanded to Moses and is our inheritance.” Our “inheritance” and not theirs. This is considered as part of their seven commandments according to the exposition of “inheritance”, a gentile would be guilty of theft. According to the one though who learns it similarly as an affianced woman, who is violated, the punishment is stoning. In any case, since this is not explicitly in the count of their seven mitzvoth we do not kill them for it. In regards to the beriytah that equates a gentile who engages in Torah to the kohen gadol, the resolution to that contradiction is to limit that beriytah to only be referring to when they engage in their seven mitzvot.
“Similarly, a Gentile that rests, etc” – Reish Lakish stated that a gentile that rests is obligated to death as it says, “day and night you shall not rest.” Ravina stated that this applies even to Monday. A question is raised as to whether this is considered part of their seven mitzvoth for [resting] is under the category of “shav v’al ta’aseh” and it is not applicable to “kum v’aseh”. Rashi expounds that it is not necessarily referring to Monday rather the law is the same to any day hence the prohibition is resting itself. They are enjoined to never negate their work. The practical difference being that the prohibition lies in establishing for themselves a set day of rest. However, if they simply desist from their work [occasionally] this is not under the punishable category as rabbeinu wrote, “we do not need to mention if they establish for themselves a set time, etc.”
Mishnah Torah, Laws of Circumcision 3:7
רמב”ם הלכות מילה פרק ג
עכו”ם שצריך לחתך ערלתו מפני מכה או מפני שחין שנולד בו היה אסור לישראל לחתוך לו אותה שהעכו”ם אין מעלים אותם מידי מיתה ולא מורידין אותן אליה, אע”פ שנעשית מצוה ברפואה זו שהרי לא נתכוון למצוה, לפיכך אם נתכוון העכו”ם למילה מותר לישראל למול אותו
It is prohibited for a Jews to circumcise a gentile that requires their foreskin to be removed because of an affliction or because of a blister that they were born with. This is true even if it is done with the mitzvah of refuah in mind because the mitzvah of milah was not intended. Therefore, if the gentile intends to be ritually circumcised qua ritual circumcision it is permissible for a Jew to circumcise him.
Maimonides on the Mishnah, Terumot 3:9
פירוש המשנה לרמב”ם מסכת תרומות פרק ג
אע”פ שאין הגוים חייבין במצות, אם קיימו מהם משהו מקבלים עליהן מקצת שכר
Even though gentiles are not obligated in the mitzvot, if they fulfill from them something they receive a portion of the reward.
Meiri (Rabbi Menachem Meiri1249-1315, France) on Sanhedrin 59a
בית הבחירה למאירי מסכת סנהדרין דף נט עמוד א
בן נח שראינוהו מתחסד וקובע לעצמו ימי מנוחה שבת או יום טוב ראוי ליענש אע”פ שאינו נהרג ולא סוף דבר בשקובע את עצמו על שלנו והוא הרמוז כאן בגוי ששבת שעונשין אותו ואומרין לו או שיקבל עליו עול מצות או לא יחדש בנמוסיו משלנו אלא אף בשקבע לעצמו ימים אחרים כמו שאמרו כאן אף בשני בשבת שאין מניחין אותו לחדש בו ולקבוע יום חג לעצמו לשבות בו מתורת חג שזה נראה כמי שהוא מבני עמנו וילמדו אחרים הימנו אבל שאר מצות אין מונעין הימנו שהרי אמרו לקבל קרבנותיו וצדקותיו וכן הדין אם עסק בתורה שלא לכונת קיום עיקרי מצוותיה אלא שלבו חפץ לירד לידיעת תורתינו ותלמודינו ראוי ליענש מפני שבני אדם סבורים עליו שהוא משלנו מתוך שרואין אותו יודע ויבואו לטעות אחריו ומ”מ כל שהוא עוסק בעיקרי שבע מצות ובפרטיהם ובמה שיוצא מהם אע”פ שרוב גופי תורה נכללים בהם מכבדין אותו אפילו ככהן גדול שאין כאן חשש לטעות אחריו שהרי אף בשלו הוא עוסק וכל שכן אם חקירתן על דעת לבא עד תכלית שלימות תורתינו עד שאם ימצאנה שלימה יחזור ויתגייר וכל שכן אם עוסק ומקיים עיקרי מצותיה לשמה אף בשאר חלקים שבה שלא משבע מצות
A Noahide who desires to see himself as working towards righteousness and establishes for himself a day of rest, be it a Sabbath or a holiday, he is fit to be punished however is not to be killed. This is not the end of the matter for in establishing for themselves on what is ours, this is hinted there in that a “gentile that rests is punished for it”. We say this is referring to a gentile accepting upon him/herself the yoke of the mitzvot and not innovating from our laws. However, even in establishing for themselves other days like it says, “even on Monday,” we do not let them rest on this innovation and to establish for themselves a day of holiday to rest therein based on the Torah’s teachings of holidays. The reason for this is they will then be viewed as a member of our people and others will follow them. However, in regards to other mitzvot we do not prevent them because we do indeed receive their sacrificial offerings and their charity. This is also the ruling if they engage in Torah not with the intent to fulfill the fundamentals of our mitzvot but rather if their hearts desire to descend into the depths of the knowledge of our Torah and our Talmud this is fit to be punished. The reason being that a person will consider them to be one of us and will then do as they do and be led to err. In any case, all who engage in the fundamentals of the seven mitzvot and their details and what is derived from them even though that includes most of the body of the Torah they are honored even like the kohen gadol since there is no concern that others will err after them because even what is theirs they are engaged in. All the more so if through their investigations they are brought to the full purpose of our Torah until they desire it completely then they should return and convert. All the more so if they engage and fulfill the fundamentals of our mitzvot lishmah even in other areas that are not from the seven mitzvot.
Responsa of Rabbi Yechiel Yaakov Weinberg (1885-1966, Russia/Germany/Switzerland)
שו”ת שרידי אש חלק ב סימן נה
איברא, שהרמב”ם עצמו כתב שם בהלכה י’: “בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעים אותו לעשותה [עמוד תקג] כהלכתה”. אולם כפי הנראה מחלק הרמב”ם בין אם הוא עושה לשם מצוה עצמית, שיש בזה חידוש דת והוספת מצוות, לבין אם עושה בתור אינו מצווה ועושה לשם קבלת שכר [אח”כ מצאתי ברדב”ז שכ”כ]. ואפשר עוד, שהשביתה או העסק הגמור בתורה אסורים עליהם ביחוד לפי שהם כסימנים מובהקים לדת ישראל, ועכו”ם הקובע שבת או עוסק בתורה הרי כאלו מחדש דתם.
מכל מקום, האיסור הוא רק אם הוא קובע הלימוד בתור מצוה ונוהג בעצמו מנהג ישראל. וכן בשבת, אם קובע יום מיוחד לשביתה, כנ”ל. משא”כ אם הוא יושב בטל מתוך עצלות או לומד תורה מתוך אהבת חכמה כמו שלומדים שאר חכמות, או מתוך רצון גרידא להכיר תורתן של ישראל, אז אין שום איסור, לא על העכו”ם ולא על ישראל המלמדו
The Rambam himself writes in law 10: “A noahide that wants to perform a mitzvah from the body of mitzvot in the Torah in order to receive reward, we do not prevent them from doing so according to its details.” Perhaps, according to what the Rambam wrote we can differentiate between those that perform for the sake of the sole mitzvah and within that there lies the innovation of religion and the addition to the mitzvot and between those who do within the category of “one who is not commanded and does” for the sake of receiving reward. Perhaps furthermore, the desisting from work or the complete engagement in the Torah is forbidden unto them together because these are signs of those who are within the Jewish religion. The gentile that establishes a Sabbath or engages fully in the Torah is like one who is inventing their own religion.
In any case, the prohibition is only in the establishment of the learning within the framework of commandment and accustoming themselves like the customs of the Jews. Similarly with Shabbat, if they establish a unique day for resting, like we explained already. This is not the case if they rest from their work because of tiredness or learn Torah out of a love for wisdom like they learn other wisdom texts or within a great desire to recognize the Torah of Israel, these are not within the prohibition; not for the gentile and not for the Jew who teaches them.