by Rabbi Ben Greenberg
JLIC @ Harvard Hillel
1. Talmud Bavli, Shabbat 23a
אשה ודאי מדליקה, דאמר רבי יהושע בן לוי: נשים חייבות בנר חנוכה, שאף הן היו באותו הנס
A woman definitely lights as R. Yehoshua ben Levi said: Women are obligated in Chanukah lighting, for they too were within the miracle.
2. Rashi, Shabbat 23a
היו באותו הנס – שגזרו יוונים על כל בתולות הנשואות להיבעל לטפסר תחלה, ועל יד אשה נעשה
.הנס
They were within the miracle – For the Greeks decreed that all engaged women would first have intercourse with the general and through the hand of a woman came forth a miracle.
3. Tosafot, Pesahim 108b
היו באותו הנס – פי’ רשב”ם שעל ידם נגאלו וכן במגילה ע”י אסתר ובחנוכה ע”י יהודית וקשה
דאף משמע שאינן עיקר ועוד דבירושלמי גריס שאף הן היו באותו ספק משמע באותה סכנה
דלהשמיד להרוג ולאבד
They were involved in the miracle – Rashbam explained that through their hands we were saved like in the Megilah through Esther and like in Chanukah through Judith. This is hard to understand because it’s clear that this was not the fundamental [miracle] and furthermore, in the Yerushalmi it is learned to be that even they were included in the doubt, meaning within the danger to uproot, to murder and to destroy.
4. Kol Bo (Rabbi Aharon HaKohen, France, 14th century) Chapter 44
ונשים חייבות בנ”ח שאף הן היו באותו הנס, פירוש שהאויבים באו לאבד הכל אנשים ונשים וטף,
ויש מפרשים שעל ידי אשה אירע להם הנס הגדול ההוא ושמה יהודית כמו שמפורש באגדה בת
היתה ליוחנן כהן גדול והיתה יפת תואר מאד ואמר המלך יון שתשכב עמו והאכילתו תבשיל של
גבינה כדי שיצמא וישתה לרוב וישתכר וישכב וירדם ויהי לה כן וישכב וירדם ותקח חרבו וחתכה
ראשו ותביאהו לירושלים וכראות החיל כי
מת גבורם וינוסו, ועל כן נהגו לעשות תבשיל של גבינה בחנוכה
And women are obligated in the candles of Chanukah for even they were included in the miracle – That is to say that the enemies came to uproot everyone; men, women and children. There are those that explain that through the hand of a woman a great miracle happened and her name was Judith like it is explained in the Aggadah: Yohanan the Kohen Gadol had a daughter and she was very beautiful and the Greek king said to her “lay with me” and he ate a
cheese dish [that she prepared] in order that he should become thirsty and drink a lot and become drunk and fall asleep and it happened in that way. He came to lay down and to fall asleep and she grabbed a sword and cut off his head and she brought it with her to Jerusalem and they saw the strength for she killed a mighty one and they [the enemy soldiers] ran away. Therefore, we are accustomed to make a cheese dish on Chanukah.
5. Shulhan Arukh, Orah Hayim 607:2
ריבוי הסעודות שמרבים בהם הם סעודות הרשות, (ו) שלא קבעום למשתה
ושמחה. הגה: ג וי”א שיש קצת מצוה ברבוי הסעודות, משום (ז) דבאותן הימים היה חנוכת
המזבח (מהר”א מפרא”ג). *ונוהגין לומר (ח) ד זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, (ט) ואז
הוי סעודת מצוה (מנהגים). יש אומרים שיש לאכול גבינה בחנוכה לפי שהנס נעשה
בחלב (י) שהאכילה יהודית את האויב
The multiplication of meals that the masses do, they are voluntary meals and it [Chanukah] does not have on it established [meals] for drinking and rejoicing. Rema: There are those that say that there is a little bit of a mitzvah in the multiplicity of meals because in those days there was the dedication of the altar. We are accustomed to say songs and praises at those meals and they will be mitzvah meals. There are those that say we eat cheese on Chanukah because of the milk that was done with milk by Judth’s feeding of the enemy.
6. Mishnah Berurah 607:10
י) שהאכילה יהודית – היא היתה בתו של יוחנן כ”ג והיתה גזירה שכל ארוסה תבעל לטפסר תחלה)
והאכילה לראש הצוררים גבינה לשכרותו וחתכה את ראשו וברחו כולם
For Judith fed – She was the daughter of Yohanan the Kohen Gadol and there was a decree that all engaged women had to sleep with the general first and she fed cheese to the head of the armies in order to make him drunk and she cut off his head and they [the soldiers] all ran
away.
7. Arukh HaShulhan (Rabbi Yehiel Mikhel Epstein, Russia, 19th century) 607:8
חנוכה מותר בעשיית מלאכה והגמ’ שם שאמרה ועשאום יו”ט בהלל והודאה לאו יו”ט ממש הוא
אלא כלומר ימי שמחה והרי אפילו פורים לא קבלו יו”ט כדאיתא במגילה וכ”ש חנוכה אך הנשים
נוהגות שלא לעשות מלאכה כל זמן שהנרות דולקות ואין להקל להם [טור] דקצת מנס חנוכה נעשה
ע”י אשה בעת שגזרו שכל נשואה תבעל לטפסר תחלה כדפירש”י בשבת [כ”ג. ד”ה היו] ועוד
בהמשך הזמן נעשה נס ע”י יהודית שהשקתה את האויב חלב ועל סמך זה יש מדקדקין לאכול
גבינה בחנוכה
On Chanukah it is permitted to do labor and the Gemara there says that they made it into a holiday for Hallel and praise, that dos not mean an actual holiday, rather it means days of rejoicing and even on Purim they did not accept it as a holiday as it says in Megillah, all the more so with Chanukah. However, women are accustomed to not perform labor the entire time the candles are lit and they are not to be lenient in this for a bit of the miracle of Chanukah was performed through a woman for in the time there was a decree that all engaged women had to sleep with the general first as Rashi explained and he continues to
explain that there was a miracle performed through Judith that she gave milk to the enemy to drink and on account of this there are those who are careful to eat cheese on Chanukah.
8. Kedushat Levi on Bereshit for Chanukah
המעשה מיהודית בחנוכה (עי’ שבת כג, א ובר”ן שם). הכלל הוא, הצדיקים כשרוצים להעלות
ניצוצות צריכין לפעמים לעבור על דברי תורה, כמו בגדעון כדאמרינן בגמרא (ירושלמי פ”א הי”ב;
ועי’ תמורה כח, ב)… והטעם, לפי שבאותו זמן היו ישראל עובדים עבודה זרה, ולכך הצדיקים
שרוצים לעלות לה’ צריך לעשות איזה עובדא כעובדא שלהם, כדי שעל ידי זה יוכל לשבור את
הקליפה
…
וגבי חנוכה גם כן שהיה גאולה, ולכך צריך יהודית ליתן לו גבינה, והכוונה של אותו רשע היה על
ביאה פסולה, כי באותו זמן היו צריכין לגאולה
The incident of Judith in Chanukah – This is the general principle, the righteous who want to lift up the sparks sometimes need to transgress the words of the Torah like what happened with Gideon. The reason is, in that time Israel was worshipping idolatry, therefore the righteous who wanted to lift up for God need to do some sort of action like their action, and through doing so would be able to break that klipah. And with Chanukah there was also redemption, and therefore Judith needed to give him cheese, and the intention of this evil person was on invalid sexual relations, because in that time they needed to do so for
redemption.